Investeren in openbaar vervoer voor duurzame en welvarende gemeenschappen

Op 4 februari vierden we de verjaardag van Rosa Parks. Tegelijkertijd was het Transit Equality Day. Deze twee dagen zijn met elkaar verbonden omdat Rosa Parks een iconische figuur is geworden uit het tijdperk van de burgerrechtenbeweging. Ze koos ervoor om haar zitplaats in de bus niet op te geven en daarmee verzet te tonen. Als pleitbezorger voor openbaar vervoer wil ik deze daad van verzet benadrukken om de rechten van alle mensen op hoogwaardig openbaar vervoer, gebaseerd op schone en hernieuwbare energie en georganiseerde arbeid, te ondersteunen.

Helaas hebben beleidsmakers in Washington lange tijd de voorkeur gegeven aan snelwegen en auto’s boven openbaar vervoer. Dit heeft niet alleen verwoestende gevolgen voor de klimaatcrisis, maar ook voor de budgetten van lokale ov-bedrijven en gemeenschappen in het hele land.

Gelukkig is er vorige maand een nieuwe wetsvoorstel geïntroduceerd door congreslid Hank Johnson uit het gebied rond Atlanta, genaamd de “Stronger Communities through Better Transit Act”. Dit wetsvoorstel zal hoogwaardig openbaar vervoer bieden aan gemeenschappen in het hele land.

De realiteit is dat de COVID-pandemie en het herstel de manier waarop onze gemeenschappen functioneren, werken, socialiseren en pendelen voorgoed hebben veranderd. Het heeft ook duidelijk laten zien dat openbaar vervoer essentieel is voor onze gemeenschappen, lokale economieën en het leven van miljoenen mensen in het hele land. Essentiële werkers zijn afhankelijk van openbaar vervoer, kleine bedrijven zijn afhankelijk van openbaar vervoer en historisch achtergestelde gemeenschappen zijn afhankelijk van openbaar vervoer. Openbaar vervoer is een essentieel onderdeel van economisch herstel en een meer milieuvriendelijke samenleving, en het biedt kansen voor achtergestelde gemeenschappen – zowel op het platteland, in de stad als in voorsteden.

Het recentelijk geïntroduceerde wetsvoorstel zou een nieuw formule-grantsysteem creëren voor alle ov-bedrijven om de frequentie en betrouwbaarheid van de dienstverlening te verhogen, zodat mensen niet zo lang hoeven te wachten op de bus. Daarnaast zouden er extra openingstijden worden toegevoegd, zodat ook mensen die geen negen-tot-vijfbaan hebben nog steeds naar hun werk kunnen reizen. Daarnaast zou er nieuw frequenter openbaar vervoer worden toegevoegd aan onderbediende gemeenschappen.

In de afgelopen decennia heeft de federale overheid de kosten van de luchtvaart ondersteund door middel van luchtverkeersleiding en de kosten van de scheepvaart via investeringen in havens en het beheer van sluizen en dammen in binnenwateren. Dit zijn essentiële diensten voor het vervoer van goederen en mensen. Het exploiteren van hoogwaardig openbaar vervoer is net zo essentieel om mensen naar hun werk te kunnen laten gaan en bedrijven toegang te geven tot talent en klanten. Het is hoog tijd dat Washington dit ook erkent.

Hoewel het Congres de afgelopen jaren belangrijke stappen heeft gezet om kapitaalprojecten voor openbaar vervoer te financieren, zoals de Infrastructure Investment and Jobs Act, blijft het gebrek aan congresactie op het gebied van operationele financiering, waar dit nieuwste wetsvoorstel in zou voorzien, leiden tot kritieke tekorten bij talloze ov-bedrijven en heeft het veel van hen in financiële problemen gebracht.

Dit nieuwe wetsvoorstel zal dit helpen oplossen.

De waarheid is dat openbaar vervoer in gemeenschappen in het hele land een drijvende kracht is voor economische groei, werkgelegenheid en kansen voor veel inwoners. Landelijk gezien zijn tientallen miljoenen mensen in de VS – van kleine plattelandsgemeenten tot grote stedelijke centra – afhankelijk van openbaar vervoer om elke dag naar hun werk te gaan, wat triljoenen dollars aan economische activiteit genereert. Elke dollar die wordt geïnvesteerd in openbaar vervoer levert een rendement van 5-op-1 op en elke miljard dollar die wordt geïnvesteerd in openbaar vervoer creëert 50.000 banen. Ov-bedrijven behoren vaak tot de grootste werkgevers in hun steden.

We weten ook dat de klimaatcrisis niet aanstaande is, hij is hier nu. En het wordt steeds erger. We zien het bijna elke dag om ons heen. Het heeft invloed op onze economie en bijna elk aspect van ons dagelijks leven. Investeren in openbaar vervoer is een van de belangrijkste manieren waarop we de klimaatcrisis op de juiste schaal kunnen aanpakken.

Met andere woorden, een investering in openbaar vervoer door beleidsmakers zou een win-winsituatie zijn. Een economische overwinning en een overwinning in onze inspanningen om de klimaatcrisis aan te pakken.

Het is hoog tijd dat Washington ervoor zorgt dat openbaar vervoer niet alleen herstelt van COVID, maar ook wordt uitgebreid om meer duurzame en welvarende gemeenschappen te creëren.

We moeten Rosa Parks eren, niet alleen met woorden, maar met daden. En dat is precies wat dit wetsvoorstel zal doen.

Bakari Height

Bakari is een voorvechter van openbaar vervoer en beschouwt zichzelf als een leider in de millenniumgeneratie die alternatieve vervoerswijzen wil verkennen en aanmoedigen. Hij is ook betrokken bij gemeenschapsbetrokkenheid op terreinen zoals lokaal bestuur, vervoersbeleid, marktonderzoek, public relations en stedelijke en regionale planning.

Veelgestelde vragen

1. Wat is Transit Equality Day?

Transit Equality Day is een dag die verbonden is met de verjaardag van Rosa Parks. Het eert Rosa Parks, een iconische figuur uit het tijdperk van de burgerrechtenbeweging, die verzet toonde door haar zitplaats in de bus niet op te geven.

2. Wat is de “Stronger Communities through Better Transit Act”?

De “Stronger Communities through Better Transit Act” is een wetsvoorstel dat is geïntroduceerd door congreslid Hank Johnson. Het wetsvoorstel heeft tot doel hoogwaardig openbaar vervoer te bieden aan gemeenschappen in het hele land. Het creëert een formule-grantsysteem om de frequentie en betrouwbaarheid van de dienstverlening te verhogen, voegt extra openingstijden toe en voegt nieuw frequenter openbaar vervoer toe aan onderbediende gemeenschappen.

3. Waarom is openbaar vervoer essentieel voor gemeenschappen?

Openbaar vervoer is essentieel voor gemeenschappen omdat het cruciaal is voor economisch herstel, een meer milieuvriendelijke samenleving en kansen biedt voor achtergestelde gemeenschappen. Essentiële werkers, kleine bedrijven en historisch achtergestelde gemeenschappen zijn allemaal afhankelijk van openbaar vervoer.

4. Hoe kunnen investeringen in openbaar vervoer profiteren?

Investeringen in openbaar vervoer kunnen economische groei, werkgelegenheid en kansen voor inwoners genereren. Elke dollar die wordt geïnvesteerd in openbaar vervoer levert een rendement op van 5-op-1 en elke miljard dollar die wordt geïnvesteerd, creëert 50.000 banen. Ov-bedrijven zijn vaak grote werkgevers in hun steden.

5. Wat is de relatie tussen openbaar vervoer en de klimaatcrisis?

Openbaar vervoer is een belangrijke manier om de klimaatcrisis aan te pakken. De investering in openbaar vervoer op de juiste schaal kan helpen de negatieve impact op het klimaat te verminderen en bij te dragen aan een meer duurzame samenleving.

6. Wat zijn de gevolgen geweest van het gebrek aan congresactie op het gebied van operationele financiering voor ov-bedrijven?

Het gebrek aan congresactie op het gebied van operationele financiering heeft geleid tot kritieke tekorten bij talloze ov-bedrijven en heeft veel van hen in financiële problemen gebracht.

Gerelateerde links:
Bakari Height’s website