Onderscheid maken tussen menselijke en AI-gemaakte essays: tips van experts

Wervingscommissies van vooraanstaande onderwijsinstellingen zoals Harvard en Princeton hebben laten weten dat ze steeds vaker te maken krijgen met essayteksten die mogelijk door AI zijn gegenereerd. Hoewel ze geen concreet beleid hebben om met dit probleem om te gaan, hebben de leden die belast zijn met het beoordelen van de essays enkele aanwijzingen gegeven om AI-teksten te herkennen. Volgens hen is het vrij eenvoudig om de inzet van AI te ontdekken door te letten op het woordgebruik en de toon van de essays. AI-gemaakte teksten worden vaak beschreven als “dun, hol en vlak”.

Om deze AI-handtekeningen te kunnen onderscheiden, hoef je geen speciale tools te gebruiken. Enkele veelvoorkomende woordcombinaties die mogelijk wijzen op AI-gebruik zijn onder andere “leiderschapsvaardigheden”, “voortkomend uit een diepgewortelde passie”, “naadloos aansluiten op mijn ambities”, “toewijding aan voortdurende verbetering en innovatie” en “ondernemers/onderwijsreis”.

Hoewel deze aanwijzingen nuttig kunnen zijn, is het belangrijk om te beseffen dat AI-technologie voortdurend evolueert. Meer geavanceerde modellen met betere natuurlijke taalverwerkingstechnologieën kunnen het moeilijker maken om AI-teksten te detecteren. Bovendien zijn er ook mensen buiten het academische domein die hun eigen methoden hebben ontwikkeld om AI-gegenereerd werk te identificeren. Volgens Daphne Ippolito, een wetenschapper van Google Brain, kan een overmatig gebruik van het woord ‘de’ een indicatie zijn van AI-gegenereerde tekst.

Hoewel AI-gemaakte teksten meestal vrij zijn van typfouten, kan het voorkomen van een typfout juist wijzen op menselijk geschreven tekst. Het vergt echter oefening om de subtiliteiten van AI-teksten te herkennen, zoals vloeiendheid zonder fouten en het gebrek aan spontaniteit.

Al met al zullen toelatingscommissies en andere beoordelaars van essays moeten blijven leren en zich aanpassen aan de voortdurende evolutie van AI-technologieën. Hoewel AI-gegenereerde teksten nog steeds een uitdaging kunnen vormen om te detecteren, kunnen deze tips van experts helpen om menselijke en AI-gemaakte essays te onderscheiden.

FAQ

Wat zijn enkele aanwijzingen om AI-teksten te herkennen?
Enkele aanwijzingen om AI-teksten te herkennen zijn het woordgebruik en de toon van de essays. AI-gemaakte teksten worden vaak beschreven als “dun, hol en vlak”. Ook kunnen veelvoorkomende woordcombinaties, zoals “leiderschapsvaardigheden” en “toewijding aan voortdurende verbetering en innovatie”, wijzen op AI-gebruik.

Heb je speciale tools nodig om AI-teksten te detecteren?
Nee, speciale tools zijn niet nodig om AI-teksten te detecteren. Door te letten op het woordgebruik en de toon van de essays kunnen AI-handtekeningen worden herkend.

Hoe evolueert de AI-technologie?
De AI-technologie evolueert voortdurend, waarbij meer geavanceerde modellen met betere natuurlijke taalverwerkingstechnologieën worden ontwikkeld. Dit kan het moeilijker maken om AI-teksten te detecteren.

Zijn er andere indicaties van AI-gegenereerde tekst?
Ja, er zijn andere indicaties van AI-gegenereerde tekst. Volgens Daphne Ippolito van Google Brain kan een overmatig gebruik van het woord ‘de’ een indicatie zijn van AI-gegenereerde tekst.

Zijn AI-gemaakte teksten vrij van typfouten?
Ja, over het algemeen zijn AI-gemaakte teksten vrij van typfouten. Het voorkomen van een typfout kan juist wijzen op een menselijk geschreven tekst.

Wat moeten toelatingscommissies en beoordelaars van essays doen?
Toelatingscommissies en beoordelaars van essays moeten blijven leren en zich aanpassen aan de voortdurende evolutie van AI-technologieën. Het herkennen van de subtiliteiten van AI-teksten vereist oefening. De tips van experts kunnen helpen om menselijke en AI-gemaakte essays te onderscheiden.

Definitions:
– Wervingscommissies: Commissies die verantwoordelijk zijn voor het werven van personeel of studenten.
– AI: Kunstmatige intelligentie.
– Natuurlijke taalverwerking: Technologie waarmee computers natuurlijke taal kunnen begrijpen en verwerken.
– Toelatingscommissies: Commissies die verantwoordelijk zijn voor het selecteren van studenten voor toelating tot een onderwijsinstelling.
– Beoordelaars van essays: Personen die essays beoordelen op kwaliteit en inhoud.

Related links:
Harvard University
Princeton University
Google