Er zijn momenten waarop enkele wetsvoorstellen voor de Idaho Legislature de ware principes van de wetgevers die voorstemmen en degenen die tegenstemmen duidelijk laten zien. Dit blijkt uit de volgende twee wetsvoorstellen: Huiswetsvoorstel 468 (Wet ter Verbetering van Rangelands) en Huiswetsvoorstel 595 (Gebaseerd op Resultaten Onderwijs).

Het eerste wetsvoorstel, Huiswetsvoorstel 468, beoogt de oprichting van een “rangeland verbeteringsaccount” in de staatskas en geeft het Idaho Departement van Landbouw de opdracht “om te streven naar toewijzing en om bijdragen, giften en subsidies te ontvangen met als doel de bepalingen van dit hoofdstuk uit te voeren”.

Dit wetsvoorstel zou het departement belasten met het gebruik van deze fondsen om een breed scala aan verantwoordelijkheden en doelstellingen na te streven, waaronder “verbetering en onderhoud van rangelands; beheersing van roofdieren en schadelijke dieren; beheersing, beheer of uitroeiing van invasieve soorten, organismen die rangelands beschadigen en giftige of schadelijke onkruidsoorten; elk ander beheersinstrument dat ten goede komt aan een grazendistrict; bescherming, ontwikkeling, distributie en verbetering van waterscheidingen; het algemene welzijn van vee dat graast binnen een grazendistrict; en kosten om rangelandverbeteringsprojecten te monitoren.”

Kortom, het wetsvoorstel zou de overheid uitbreiden, meer geld uitgeven en Idaho afhankelijker maken van de federale overheid, ten gunste van een bepaalde belangengroep (ranchers). Klinkt dit als een conservatief voorstel voor jou?

Het tweede wetsvoorstel, H595, zou schoolfondsen toewijzen op basis van de prestaties van leerlingen in de klassen 5 tot en met 8. Leerlingen die verbetering of aanhoudende bekwaamheid in wiskunde aantonen, zullen meer geld ontvangen voor hun districten en scholen.

Dus, terwijl er al meer dan 3 miljard dollar wordt uitgegeven aan openbaar onderwijs, zijn de prestaties van leerlingen abominabel en verbeteren ze niet. Zoals gebruikelijk is het voorstel om meer geld in te zetten om onderwijzers zogenaamd te prikkelen om hun taak beter uit te voeren. Het verspilt geld, breidt bureaucratie uit en doet dit alles in een systeem dat al immuun is voor monetaire prikkels. Klinkt dit als een conservatief voorstel voor jou?

Daar zie je de campagneadvertentie: “Stem voor een echte conservatief, Joe Blow voor het Idaho House.”

Voor degenen die al in de wetgever zitten, werpen wetsvoorstellen als deze een scherp licht op hun conservatieve werkelijkheid. De Wet ter Verbetering van Rangelands (H468) werd met 58-9 aangenomen in het Huis. Het wetsvoorstel Gebaseerd op Resultaten Onderwijs (H595) werd met 41-28 aangenomen in het Huis. Veel van die 58 en 41 “ja” stemmen zijn afkomstig van wetgevers die beweren conservatief te zijn.

Conservatieve kandidaten zullen je vertellen dat ze voor beperkte overheid zijn, belastingen willen verlagen, vrijheden willen herstellen en individuele rechten willen beschermen. Deze twee wetsvoorstellen stellen de overtuigingen van kandidaten die beweren conservatief te zijn bijna op de proef. Beide wetsvoorstellen zijn een belediging voor conservatieve waarden en vormen real-time, top of the spear, litmustesten. Veel wetgevers falen in deze tests.

Voor een meer alomvattend beeld van conservatieve beweringen versus conservatieve acties, ga naar de Idaho Freedom Index om te zien hoe de stemmen van wetgevers over honderden wetsvoorstellen zich verhouden tot de vrijheid en conservatieve principes die door de wetsvoorstellen worden beïnvloed: zoals beperkte overheid, lagere uitgaven, het beschermen van rechten, het uitbreiden van vrijheid, vrij zijn van federale controle, enz.

Daden spreken luider dan woorden. In het Idaho Statehouse zijn woorden overvloedig en woorden zijn misleidend, maar de stemmen liegen niet. Wees geïnformeerd, volg het onderzoek en de Freedom Index van het IFF en krachtig!

FAQ

1. Wat is Huiswetsvoorstel 468?
– Huiswetsvoorstel 468 is een wetsvoorstel dat beoogt een “rangeland verbeteringsaccount” op te richten in de staatskas en het Idaho Departement van Landbouw te belasten met het gebruik van deze fondsen voor verschillende verantwoordelijkheden en doelstellingen met betrekking tot verbetering en onderhoud van rangelands, beheersing van roofdieren en schadelijke dieren, beheersing van invasieve soorten en meer.

2. Wat is Huiswetsvoorstel 595?
– Huiswetsvoorstel 595 is een wetsvoorstel dat schoolfondsen toewijst op basis van de prestaties van leerlingen in de klassen 5 tot en met 8. Leerlingen die verbetering of aanhoudende bekwaamheid in wiskunde aantonen, ontvangen meer geld voor hun districten en scholen.

3. Wat zijn conservatieve principes?
– Conservatieve principes omvatten beperkte overheid, lagere uitgaven, het beschermen van rechten, het uitbreiden van vrijheid en vrij zijn van federale controle.

Key terms/jargon definitions:
– Rangelands: Landgebieden waar vee graast en die worden gebruikt voor veeteelt.
– Departement van Landbouw: Het overheidsorgaan dat verantwoordelijk is voor de landbouwsector.
– Beheersing van roofdieren: Het controleren en reguleren van populaties van dieren die schade kunnen veroorzaken aan vee of landbouwgewassen.
– Invasieve soorten: Planten of dieren die zich snel verspreiden en schade aanrichten aan inheemse soorten of ecosystemen.
– Waterscheidingen: Gebieden waar regenwater op natuurlijke wijze wordt afgevoerd naar beken, rivieren en meren.
– Vrijheid: De mogelijkheid om te handelen, spreken en denken zoals gewenst, zonder beperkingen door de overheid of andere entiteiten.

Suggested related links:
Idaho Freedom Foundation (Idaho Freedom Index)