Nieuwe simulatie toont huiveringwekkende laatste momenten van fatale vlucht AF447 in 2009

Een nieuwe simulatie heeft onthuld wat de laatste woorden van de piloot waren voordat vlucht AF447 in 2009 neerstortte. Op 1 juni 2009 kwamen 12 bemanningsleden en 216 passagiers om het leven toen een Air France-vlucht neerstortte tijdens een reis van Rio de Janeiro naar Parijs.

De vlucht bevond zich in een storm boven de Atlantische Oceaan toen het van de radar verdween. In slechts vier minuten en 24 seconden stortte het vliegtuig 11.500 meter naar beneden. Het vermoeden bestaat dat de snelheidssensoren van het vliegtuig waren bevroren, waardoor de autopiloot werd uitgeschakeld.

Hoewel er brokstukken in de oceaan werden waargenomen na de crash, duurde het bijna twee jaar voordat de zwarte doos met vluchtgegevens werd gevonden. In plaats van de oorspronkelijke citaten voegden onderzoekers een beschrijvende zin toe waarin de angsten van de piloten werden omschreven.

“We hebben onze snelheden verloren”, was te horen van een van de piloten, terwijl de indicatoren ten onrechte een daling van de hoogte aangaven. “Ik weet niet wat er gebeurt.” De automatische piloot werd uitgeschakeld, waardoor de drie piloten aan boord de controle overnamen.

De bemanning hield de neus van het vliegtuig omhoog, maar dit veroorzaakte een aerodynamische stall. Eén van de piloten was op dat moment aan het slapen en de co-piloten herkenden de stall niet, waardoor ze niet snel genoeg konden herstellen.

Kort voordat het vliegtuig in de oceaan stortte, is te horen hoe een van de piloten zegt: “Laten we gaan! Trek op, trek op, trek op.” Een andere persoon zegt: “Verdomme, we storten neer! Het is niet waar! Maar wat gebeurt er?” Het is onduidelijk wie er daarna sprak, maar de laatste opname onthult dat iemand zei: “Verdomme, we zijn dood.”

Het Franse luchtvaartonderzoeksbureau (BEA) verklaarde dat de piloten in de cockpit niet juist op de situatie hadden gereageerd en niet de training hadden gehad om het vliegtuig handmatig te besturen op grote hoogte nadat de autopiloot was uitgeschakeld. Air France en Airbus ontkenden beschuldigingen van nalatigheid en beweerden dat de alarmen de verantwoordelijke piloten in de war brachten.

In een rechtszaak in Parijs vorig jaar werden Air France en Airbus vrijgesproken van dood door schuld voor de slachtoffers aan boord. Dit leidde tot verontwaardiging bij de nabestaanden, die het vonnis onbegrijpelijk noemden. Het onderzoek naar de fatale vlucht AF447 blijft een herinnering aan het belang van adequate training en veiligheidsmaatregelen in de luchtvaartindustrie.

Een nieuwe simulatie heeft onthuld wat de laatste woorden van de piloot waren voordat vlucht AF447 in 2009 neerstortte. Een simulatie heeft aan het licht gebracht wat de laatste woorden van de piloot waren voordat vlucht AF447 in 2009 neerstortte.

Op 1 juni 2009 kwamen 12 bemanningsleden en 216 passagiers om het leven toen een Air France-vlucht neerstortte tijdens een reis van Rio de Janeiro naar Parijs.

De vlucht bevond zich in een storm boven de Atlantische Oceaan toen het van de radar verdween. In slechts vier minuten en 24 seconden stortte het vliegtuig 11.500 meter naar beneden. Het vermoeden bestaat dat de snelheidssensoren van het vliegtuig waren bevroren, waardoor de autopiloot werd uitgeschakeld.

Hoewel er brokstukken in de oceaan werden waargenomen na de crash, duurde het bijna twee jaar voordat de zwarte doos met vluchtgegevens werd gevonden. In plaats van de oorspronkelijke citaten voegden onderzoekers een beschrijvende zin toe waarin de angsten van de piloten werden omschreven.

” We hebben onze snelheden verloren “, was te horen van een van de piloten, terwijl de indicatoren ten onrechte een daling van de hoogte aangaven. ” Ik weet niet wat er gebeurt. ” De automatische piloot werd uitgeschakeld, waardoor de drie piloten aan boord de controle overnamen.

De bemanning hield de neus van het vliegtuig omhoog, maar dit veroorzaakte een aerodynamische stall. Eén van de piloten was op dat moment aan het slapen en de co-piloten herkenden de stall niet, waardoor ze niet snel genoeg konden herstellen.

Kort voordat het vliegtuig in de oceaan stortte, is te horen hoe een van de piloten zegt: “Laten we gaan! Trek op, trek op, trek op.” Een andere persoon zegt: “Verdomme, we storten neer! Het is niet waar! Maar wat gebeurt er?” Het is onduidelijk wie er daarna sprak, maar de laatste opname onthult dat iemand zei: “Verdomme, we zijn dood.”

Het Franse luchtvaartonderzoeksbureau (BEA) verklaarde dat de piloten in de cockpit niet juist op de situatie hadden gereageerd en niet de training hadden gehad om het vliegtuig handmatig te besturen op grote hoogte nadat de autopiloot was uitgeschakeld. Air France en Airbus ontkenden beschuldigingen van nalatigheid en beweerden dat de alarmen de verantwoordelijke piloten in de war brachten.

In een rechtszaak in Parijs vorig jaar werden Air France en Airbus vrijgesproken van dood door schuld voor de slachtoffers aan boord. Dit leidde tot verontwaardiging bij de nabestaanden, die het vonnis onbegrijpelijk noemden. Het onderzoek naar de fatale vlucht AF447 blijft een herinnering aan het belang van adequate training en veiligheidsmaatregelen in de luchtvaartindustrie.

Belangrijke termen:

1. Autopiloot – Het automatische vluchtbeheerssysteem van een vliegtuig dat de vliegprestaties en navigatie regelt zonder directe menselijke input.

2. Aerodynamische stall – Een conditie waarbij een vliegtuig zijn vermogen om te vliegen verliest als gevolg van een te grote hoek van aanval.

Suggesties voor gerelateerde links:

Air France
Airbus
French aircraft accident investigation bureau (BEA)